Нововведення від НБУ для віддаленої ідентифікації та верифікації клієнтів
З моменту набуття чинності Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" з 28 квітня 2020 року здійснення банками ідентифікації та верифікації не вимагатиме особистої присутності клієнта, Національний банк розробив із залученням учасників фінансових ринків нові інструменти і способи віддаленої ідентифікації залежно від обраної моделі та каналів залучення клієнтської бази.
Так, у банків буде можливість самостійно обрати для себе модель:
- повноцінні моделі віддаленої ідентифікації та верифікації;
- спрощені моделі, що міститимуть певні ліміти на обсяги операцій та залишків за рахунками клієнтів.
Повноцінні моделі віддаленої ідентифікації
До повноцінних моделей дистанційної ідентифікації та верифікації, на які не встановлюватимуться ліміти, належать:
- верифікація клієнта за допомогою BankID Національного банку та кваліфікованого електронного підпису (КЕП);
- здійснення відеоверифікації.
Спрощені моделі віддаленої ідентифікації
Спрощені механізми верифікації є простішими з точки зору побудови процесу для банків. Також ці моделі є доступнішими для певних верств населення, яке, наприклад, не має високоякісного інтернет-з’єднання або КЕП чи доступу до BankID НБУ.
До арсеналу спрощених механізмів верифікації ідентифікаційних даних клієнта належать:
- верифікація клієнта за допомогою BankID Національного банку;
- верифікація за допомогою КЕП;
- здійснення платежу на окремий рахунок банку з особистого рахунку клієнта, що супроводжується принаймні вказуванням прізвища, ім’я та по батькові клієнта;
- дистанційне зчитування клієнтом даних із чипа свого біометричного документа (наприклад, закордонного паспорта чи паспорта у форматі ID-картки) за допомогою NFC модуля смартфону та відповідного мобільного додатку банку;
- верифікація даних з бюро кредитних історій із підтвердженням клієнта через пароль, що надійшов від банку на фінансовий номер телефону клієнта, зазначений у його кредитній історії
Також під час застосування деяких спрощених механізмів потрібно буде здійснити фотофіксацію клієнта з використанням методу розпізнавання реальності особи (liveness detection) та з власним ідентифікаційним документом.
Компанія Сайфер має власні розробки, які готова вже впровадити у банківські установи та інші організації:
- Шифр-CaaS - продукт, який може бути використаний для верифікації клієнта за допомогою BankID та особистого ключа.
- Шифр-Arch - продукт, який дозволяє здійснити зберігання документів в електронному вигляді, включаючи відеоархіви з відеозаписами процесу віддаленої верифікації.
На сьогодні, вже є банківські установи та організації, які успішно впровадили та експлуатують вищевказані продукти.